Nieuwe trend: pop-up merkwinkel
Overgewaaid uit Amerika duiken er nu ook in Nederland plotseling merkwinkels op die weer net zo snel verdwijnen. Het gaat hierbij om een tijdelijke verkooppunten van bekende merken zoals Nike, Puma, Adidas en Swatch. Reclame voor deze pup-up stores in de vorm van b.v. een container, kiosk of vrachtwagen gebeurt via internet (bron: AD 4/6/10).
Logoloze merksigaretten
De Australische regering wil een verbod op logo’s op pakjes sigaretten in haar strijd tegen het roken. De pakjes van alle merken zouden dezelfde kleur en opmaak moeten krijgen en het merk zou slechts klein vermeld mogen worden in een uniform lettertype. De waarschuwing blijft wel groot. Uiteraard zeggen de fabrikanten naar de rechter te stappen (bron: AD 30/4/10).
Vaag logo?
De inwoners van de Groningse gemeente Oldambt zouden erg ongelukkig zijn met hun nieuwe gemeentelogo. Volgens de vormgever zouden de blauwe ellipsen watercirkels moeten voorstellen, maar volgens een plaatselijk comité zou het eerder associaties oproepen met het vrouwelijke orgaan of een inlegkruisje (bron: AD 10/2/10)
Slecht fruit?
Na Nokia heeft ook Kodak nog een appeltje te schillen met Apple. Kodak daagt Apple en RIM voor de Amerikaanse rechter, en heeft een importverbod gevraagd omdat de iPhone en de Blackberry inbreuk zouden maken op een octrooi van Kodak dat betrekking heeft op het voorvertonen (previewen) van gemaakte foto’s op de populaire mobieltjes (bron: Telegraaf 14/1/10).