Kan PatentAgent ook voor ú iets betekenen?
PatentAgent is een landelijk netwerk van adviesbureaus voor al uw vragen over ‘intellectueel eigendom’. Het gaat hierbij om zaken zoals octrooien, merken en modellen.
Wij adviseren en helpen u bij de bescherming van uw ideeën, producten, processen, merknamen, beeldmerken en ontwerpen. Daarnaast doen wij onderzoek naar de ‘stand der techniek’ en naar rechten van anderen; indien noodzakelijk kunnen wij ook specialistische assistentie verzorgen.
Voor meer informatie over de activiteiten van PatentAgent kunt u contact opnemen met één van de vestigingen of surfen naar: www.patentagent.nl
In deze nieuwsbrief:
– Merkenoorlog in Nederland ?
– Project in de kijker “bescherming van een terrasoverkapping”
Merkenoorlog in Nederland ?
Het zal wel geen toeval zijn: een feit is dat de laatste tijd in de publieke berichtgeving sprake is van een aantal geschillen tussen producenten en afnemers met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten.
Zo heeft recent de “merkenreus” Unilever een kort geding aangespannen tegen haar op één na grootste klant Albert Heijn. Unilever stelde dat Albert Heijn met een aantal huismerken ten onrechte gebruik maakt van de goede naam en faam van haar A-merken.
Uiteraard was Albert Heijn het hier niet mee eens, maar enige tijd terug heeft Albert Heijn wel de verpakking van haar huismerk fruitkoekjes veranderd na een klacht van Verkade (United Biscuits), de producent van Sultana. Achtergrond bij de geschillen is de nog immer durende prijzenoorlog tussen de diverse supermarktconcerns. Hierbij zijn huismerken een sterke troef.
Een huismerk is namelijk niet alleen veelal goedkoper dan een bekend A-merk, maar biedt ook een grotere marge. Vandaar de voorkeur voor een eigen huismerk.
Overigens is de (tussen-)uitslag dat Albert Heijn de verpakkingen van 2 (potje pindakaas en kuipje margarine) van de 13 huismerken binnen 4 weken moet veranderen met een dwangsom van maximaal 2 miljoen Euro.
Unilever overweegt nu een bodemprocedure te starten om ook de andere 11 huismerken van Albert Heijn aan te pakken. Bij de beoordeling keek de rechter niet alleen naar de overeenkomsten, maar ook naar de verschillen tussen de verpakkingen. Er is overigens niet gelet op de verschillen in kwaliteit van de producten.
Conclusie is dat, gezien de economische situatie, bedrijven nu (ook) meer moeite doen om hun marktpositie te beschermen.
Project in de Kijker: ‘modelbescherming van een terrasoverkapping’
Aluminium heeft een aantal zeer goede eigenschappen die het geschikt maken voor allerlei toepassingen. Het is relatief sterk met een laag gewicht, het roest niet door en het is goed te verven. Met name voor toepassingen die voortdurend aan de elementen staan blootgesteld zoals terrasoverkappingen, serres, afdaken en carports wordt bij voorkeur aluminium in buis- en/of profielvorm toegepast.
Alisco uit Best (N-Br.) is een producent van onder andere terrasoverkappingen, verder ontwerpt en ontwikkelt zij zelf ook nieuwe producten en toepassingen.”Tot nu toe hebben we met al onze ontwikkelingen, die een behoorlijke tijd vergen gerekend vanaf het eerste idee, via prototype en proefproductie tot de uiteindelijke seriematige productie, zeer goed in kunnen spelen op de vragen vanuit de markt” aldus Mario Seijkens, directeur van Alisco. “Men moet de markt goed aanvoelen om op tijd de ontwikkeling, die inspeelt op een toekomstige vraag, te initiëren”.
“Zo ook de ontwikkeling van de Alibow, een geheel nieuwe terrasoverkapping op basis van een gebogen toogdrager. Deze innovatieve toogdrager geeft de terrasoverkapping een kenmerkend uiterlijk”, vervolgt hij.
De eerste reacties uit de markt waren zeer positief en om te voorkomen dat concurrenten het idee ook gaan toepassen en zo besparen op de ontwikkelingskosten, wilde Alisco zowel de merknaam Alibow als het nieuwe model terrasoverkapping beschermen tegen namaak.
“Door PatentAgent is toen geadviseerd om in ieder geval een Benelux merk- en modelregistratie aan te vragen” meldt John During, vestigingsmanager van PatentAgent Enschede.
Met het merk- en het modelrecht kan nu eventuele namaak effectief bestreden worden waarbij eventueel ook nog het auteursrecht ingeroepen kan worden.
“Omdat de reacties uit de markt positief bleven en Alisco de markt op gaat buiten Benelux, zal ook een Europese modelbescherming aangevraagd worden. Dit moet binnen een half jaar na indiening van de Benelux registratie plaatsvinden”, vervolgt John Düring. “Zo’n Gemeenschapsmodel geldt dan voor alle landen van de Europese Unie en in principe automatisch ook voor kandidaat-lidstaten, zodra deze eenmaal zijn toegetreden”.
Voor elke situatie moet echter apart bekeken worden wat de mogelijkheden zijn en graag wil PatentAgent, met haar expertise op het gebied van intellectuele eigendom, u daarbij helpen.
John Düring
PatentAgent Enschede
Voor meer informatie over de Alibow ® terrasoverkapping, zie ook: www.alisco.nl